Do-In Beroepsopleiding (ook voor docenten)

Geaccrediteerd als bijscholing door NVST, NWP, Zhong (TCM) en KTNO (BATC)

Start:                    zaterdag 10 februari 2018
Lesdata:               DO-IN Opleiding flyer met lesdata 2018
Duur:                    10 lesdagen, 65 contacturen en 40 zelfstudie-uren
Tijd:                       10:00 - 17:00 uur, uitloop tot 17:30 voor intervisie

Docent:                 Anushka Hofman
Gastdocenten: Dong Zhang, Wil v.d. Hoorn, Danielle Walkenbach (voeding)

Locatie:                BIJ MAM, Juliana van Stolberglaan 63, Den Haag

Kosten:                 1e jaar, incl. 6% BTW, examen en syllabus                                           € 1.045,-
Kosten:                 2e jaar (docentenmodule), incl. 1 keer intervisie                              €   487,50
(exclusief examen en privé intervisiegesprekken, geen syllabus)

Alle gastdocenten zijn gecertificeerd Shiatsu therapeut en door Anushka zelf gekwalificeerd als DO-IN docent. Zij hebben allemaal vele jaren ervaring in het doceren van DO-IN en het begeleiden van cursisten.

Doel

DO-IN oefeningen gekoppeld aan de oosterse geneeskunde direct toe te leren passen zowel voor de therapeut zelf, als voor cliënten in de praktijk. Wanneer voldoende kennis van DO-IN is opgebouwd, is het mogelijk je te ontwikkelen als docent in het gevorderdenjaar.

 Voor wie

  • Therapeuten in de oosterse geneeskunde zoals Shiatsu en Acupunctuur.
  • Bewegingsleerspecialisten zoals docenten in Yoga, Chi Kung, Tai Chi en martiale kunsten.
  • Voor iedereen met interesse voor de oosterse geneeskunde die wil leren zich gezonder,
    fitter en opgewekter te kunnen voelen en die vandaag al wil beginnen met werken aan een
    betere toekomst voor zichzelf en anderen.

Maximum aantal deelnemers per groep 12.

Wat beheerst de student

DO-IN docente Anushka Hofman, beroepsopleidiing Nederlandse School voor DO-INMet het behalen van het diploma van de DO-IN opleiding beschikt men over voldoende kennis van, en inzicht in, doelgerichte toepassing van DO-IN oefeningen zowel voor zichzelf (als therapeut en particulier) als voor de cliënt in de praktijk.

-Hij/zij is in staat om alle belangrijke DO-IN oefeningen in samenhang met de leer en filosofie van de klassieke oosterse,  Chinese/Japanse geneeskunde te begrijpen en uit te voeren.

-Voor de student persoonlijk: door het steeds terugkerende huiswerk en de uitvoering van opdrachten, groeit het eigen bewustzijn, zowel fysiek, mentaal als emotioneel, waardoor heling mogelijk is.

-In de praktijk; biedt diepgaande kennis van DO-IN, een enorme uitbreiding aan behandelmogelijkheden voor de therapeut.

Onderdelen van de DO-IN opleiding

DO-IN opleiding

O Leer en filosofie van de klassieke oosterse, Chinese/Japanse geneeskunde.
O Het leren uitvoeren en toepassen van alle belangrijke DO-IN oefeningen:
Theorie, oosterse geneeskunde, DO-IN beroepsopleiding

  1. Voorbereidende oefeningen om je “oefensessie” mee te beginnen. Goed staan.
    Naar binnen keren van de aandacht. Kloppen van de meridianen. Yang energie opvoeren.
  2. Locatie van de meridianen bewust worden in de oefening.
  3. Werking van de meridianen bewust worden in de oefening.
  4. Meridiaanstrekkingen en andere Ki-oefeningen.
  5. Hara ontwikkeling.
  6. Houdingcorrecties. Correct staan en zitten.
  7. Hoe je een bepaald lichaamsdeel voorbereid op een bepaalde strekking (warming-up).
  8. Concentratie- en meditatie-oefeningen.
  9. Ademhalingsoefeningen.
  10. Zelfbehandeling.
  11. Partneroefeningen DO-IN Ankyo.

O Voedingsleer. Het gebruik van voeding als medicijn. Voedingsleer volgens de 5
elementen.
O Heldere overdracht van een oefening (voorbereiding tot ontwikkeling als docent).
O Huiswerkopdrachten voor je eigen heling en zelfontwikkeling. Dit omvat zowel
observatie van je eigen leefstijl als praktische oefenopdrachten.

Extra module DO-IN docentenkwalificatie

  1. Opbouw van een DO-IN les.
  2. Didactiek: hoe leg je een oefening uit?
  3. Aanpassing van de oefening voor ouderen en voor mensen
    met een beperking.
  4. Een les opbouwen met een thema zoals koppeling aan het
    seizoen, aan de 5 elementen of aan een bepaalde klacht.
  5. Intensiveren en uitbreiden van het oefenrepertoire.
  6. Hoe een groep te benaderen, te communiceren met de juiste
    instelling.
  7. Communicatievaardigheden. Helder uitleg kunnen geven over DO-IN gerelateerd
    aan de oosterse geneeskunde, zoals het Yin-Yang principe, Kyo-Yitsu, de 5-elementen,
    functie en kennis van de verschillende meridianen en belangrijke blokkadepunten.
  8. Parate kennis van TCM-adviezen die je kunt geven aan je cursisten als ondersteuning
    van je les en/of persoonlijk aan je cliënten. Welke oefeningen, voeding, leefstijl.
  9. Hoe je iemand helpt/corrigeert bij:
    Houding, zit-, stapositie.
    Goed ademen.
    Het vinden van een bepaalde tsubo (acupunctuurpunt).
    Het goed uitvoeren van een strekking of andere oefening.
  10. Een alternatief te vinden voor een oefening voor iemand die anders niet in staat is
    deze uit te voeren.

Zie voor deelname aan de lessen de algemene voorwaarden. Online inschrijven voor alle lessen, cursussen en workshops doe je hier of Download PDF inschrijfformulier. Hieronder vind je de lijst van afgestudeerde DO-IN docenten.

Interview met Anushka en aanbevolen literatuur

Lilian Kluivers interviewde Anushka Hofman voor de NVST. Lees hier het artikel:
DO-IN Bewegen naar Balans, deel 1
DO-IN: Bewegen naar Balans, deel 2

Aanbevolen DVD en literatuur:
- 'Do-In voor Jong en Oud, jong blijven met oude technieken' (N.S.K.S)
- 'Meridiaan oefeningen', Shizuto Masunaga, ISBN 90 6963 5763
- 'De helende kracht van Do-In, Lilian Kluivers, ISBN 978 90 6030 726 7
- 'Instructie dvd Do-In'
- 'Atlas van de acupunctuur', Sesam C.H Hempen (of iets vergelijkbaars)
- 'Acu-yoga', Michael Reed Gach